دکتر محمدصادق علمی

با فرهنگ‌سازی جلوی اسراف‌ را در سفره های افطاری بگیریم

اسراف یکی از کارهای ناپسندی است که بیش از 20 مرتبه در قرآن کریم به اشکال گوناگون و مختلف به آن اشاره شده و این کتاب آسمانی به‌دوری جستن از آن تأکید کرده و عاقبت بدی را برای اسراف‌کنندگان بشارت داده است.
متأسفانه در بیشتر مناسبت‌ها، میهمانی‌ها و مراسم مختلف، شاهد ریخت و پاش‌های زیادی هستیم، مراسمی که با هزینه‌های سرسام‌آور برای تهیه و تدارک انواع اغذیه شکل می‌گیرد و در آخر درصد زیادی از مواد خوراکی حتی دست نخورده سرازیر کیسه‌های زباله می‌شود که مشاهده آن، دل هر مسلمانی را به درد می‌آورد، آن هم در شرایطی که بارها نسبت به صرفه‌جویی، مصرف درست و دوری از اسراف تأکید شده است.
همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان، مجموعه‌ها  و ارگان‌های مختلف اقدام به دعوت مهمان برای ضیافت افطاری کرده و سفره‌هایی رنگین، متنوع و با هزینه بالا پهن می‌کنند و با کمال تأسف شاهدیم در مراسم ضیافت افطاری، اسراف جایگاه اول را به خود اختصاص می‌دهد.
چرا در جامعه‌ای که همه خود را مسلمان و اهل نماز و روزه می‌دانیم و اسلامی بودن را یدک می‌کشیم، باید این گونه نعمت‌های خدا را دور بریزیم و اسراف کنیم؟ بازخوانی مسأله اسراف و آثار و پیامدهای آن در حوزه‌های مادی، معنوی، دنیوی و اخروی از نگاه قرآن کریم مهم و اساسی است که ارگان‌های مربوط باید نسبت به آن اقدام کنند و با فرهنگ‌سازی مناسب، جلوی این گونه اسراف‌ها و هدررفتن‌های نعمت‌های الهی را بگیرند.
در آیات شریفه 141 سوره مبارکه انعام و 31 سوره مبارکه اعراف بصراحت بیان شده كه خداوند یکتا و بی‌همتا مسرفان در حوزه اقتصادی و مصرف را دوست نمی‌دارد، پس بیاییم قدر نعمت‌های گوناگون خداوند متعال را بدانیم و شکر آن را به‌جا آوریم و افطاری ساده را ترویج دهیم و نگذاریم این گونه اسراف‌ها صورت بگیرد تا موجب قهر ایزد منان بشود و گریبان ما و آیندگانمان را بگیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.